​​تحلیل ساختار شخصیت چیست؟

 به نظر شما  هر یک از ما چند حالت شخصیتی  داریم؟
آیا شما نیز متوجه رفتارهای چندگانه خود شده‌اید؟
 آیا تا به حال احساس کرده‌اید رفتارتان در لحظه‌ای دگرگون می‌شود و ناگهان از رفتاری والدین مآبانه، رفتاری کودکانه از خود بروز می‌دهید؟
با توجه به سوالات بالا میخواهیم سه حالت شخصیتی از نظر اریک برن را تعریف کنیم.این مدل بر اساس تعامل فرد با دیگران و مشاهده و ارزیابی و تحلیل رفتار او ، پایه گذاری شده است.
تجارب و مطالعات تایید می‌کند که حالت والد و کودک ، مانند نوارهایی ضبط شده در مغز ما از تجربیات واقعی دوران کودکی می باشد.
این نوارها شامل رویدادهای خارجی (اصل وقایع گذشته) و رویدادهای داخلی (احساسات ما) هستند. 
این نوارها، در حقیقت در پنج سال اول زندگی ما ضبط و ثبت می‌شوند. 
جنبه سوم که ماهیتی کمی متفاوت از دو جنبه دیگر دارد را اریک برن با نام بالغ معرفی میکند.
بالغ اصولاً کارش این است که اطلاعات ، باورها و ارزشها را بازبینی می کند ، هنگامی که افراد قادر باشند به صورت منطقی رفتارهای خود را کنترل کنند و آن‌ها را بروز دهند، در حالت شخصیتی بالغ‌ قرار می‌گیرند و در شرایط مختلف قادر به گرفتن بهترین تصمیم‌ها و حل مشکلات هستند.
این جنبه با والد فرق دارد، از این جهت که والد به طور تقلیدگونه ای قضاوت کننده است. والد بر اساس معیارهایی که در گذشته شکل گرفته، عمل می‌کند.
 بالغ با کودک نیز فرق دارد بدین‌گونه که کودک ناگهانی و بی دلیل و برهان عمل می‌کند، و اصولا تابع احساسات است.
و اما قهر،یکی از رایج ترین بازی های زوجین!​​​​​
شما در زندگی چقدر درگیر این بازی هستید؟!
قهر بیشتر از هر بازی دیگری روشنگر نفوذ طرفین و استفاده از این نفوذ چون سدی در برابر صمیمیت است. قهر یک حالت من کودکی است.
من کودکی چیست ؟؟مجموعه ای از افکار ، احساسات و رفتار هایی در ما که مختص به کودکان است. پس قهر یک رفتار کودکانه است. اگر شخصی کودک نباشد و رفتار کودکانه از خود نشان دهد منجر به رفتار مخربی در رابطه است.
رفتار کودک و والد مکمل یکدیگرند. مثلا قهر  زن  رفتار کودکانه که رفتار والد گری مقابل را میطلبد که ناز کشیدن مرد است و این یک سیکل معیوب است و اگر مرد به ناز کشیدن ادامه دهد زن گزینه قهر را انتخاب میکند و ما باید یک جا جلوی این سیکل را بگیریم.
رفتار کودک و کودک مکمل است اما فقط در کودکان!برای مثال زن قهر میکند که رفتار کودکانه و مرد در مقابل رفتار کودکانه قهر را در پیش میگیرد که این هم یک نوع سیکل معیوب و بی ثمر است. 
یک نوع رفتار متقاطع:
مرد : به دلیل طول کشیدن جلسه نمیتونیم امشب برای شام بیرون برویم فردا حتما برایش برنامه میریزیم ( رفتار بالغ )
زن : اره تو همیشه میزنی زیر قولت و بعد قهر میکند (رفتار کودک) 
مرد : همیشه رفتارت همین است اصلا که اینجوره فردا هم نمیرویم (رفتار والد)
(قهر خانم رفتار والدی اقا را برانگیخت و سیکل معیوب و مخرب شکل گرفت)

پس چه کنیم؟ چه راهی درست است؟
راهکار :
زوجین باید در زندگی نقش دو فرد بالغ را ایفا کنند با یکدیگر گفت و گو کنند و بتوانند رفتار مناسب با جایگاه خود داشته باشند مثلا در مثال بالا خانم میتوانست در مورد کنسل شدن برنامه خود با همسرش حرف بزند و مشکل خود را حل کند نه اینکه با قهر به این موضوع دامن زند. 

 زندگی بالغانه را یاد بگیریم ...

سوال اینجاست:
چگونه زن و مرد در رابطه با موضوع قهر بالغانه برخورد کنند؟

قهر یک بازی فریب دهنده است که ما نباید در دام این بازی افتیم و اینجاست که آگاهی کمک دهنده ماست.
وقتی یکی از طرفین قهر میکند 
1- به طرف مقابل فرصت داده میشود تا کمی فکر کند و کمی آرام شود 
2- بعد از اینکه یک زمانی داده شد میرویم و با طرف صحبت میکنیم (من حس میکنم که ناراحتی ، آماده هستم که هر موقع دوست داشتی با هم صحبت کنیم)
3-اگر همسرمان بازخورد مثبتی نداشت و جوابی نداد اصرار نمیکنیم و اجازه میدهیم شرایط همانگونه پیش برود و هر چند ساعت یک بار دوباره تکرار میکنیم که من هنوز هم منتظرم که باهم صحبت کنیم.   
4-بعد از صحبت و گفتگو و رفع مشکل و تکرار این رویه دیگر مسئله قهر در زندگی معنایی ندارد و زن و مرد به صورت هدفمند و بالغانه و بدون قهر مشکلات خود را با گفتگو حل میکنند.

نکته مهم 
بعد از حل مشکل و تمام شدن قهر پاداشی نباید صورت گیرد ، مثلا کادویی خریده نشود که قهر ما تمام شد یا شیرینی داده نشود چون این مسئله تقویت کننده است و اجازه نمیدهد این رفتار مخرب پایان یابد و احتمال تکرار آن را بالا میبرد .

​تهیه و تنظیم:
زهرا خاوه ای _کارشناس مشاوره

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید